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JOSEPH LANDRY -
Voyageur
Explorateur
et découvreur de la route vers l'océan Pacifique
Joseph Landry
guide Alexander MacKenzie
dans ses découvertes de l'ouest canadien, 1789-1793.
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Voyageurs en canot
Joseph Landry, Charles Ducette, François
Beaulieux, Baptiste Bisson, François Courtois
et Jacques Beauchamp, tous de la Compagnie
du Nord-Ouest, comptent parmi les pionniers
de la C.-B. Le 9 mai 1793, ces six voyageurs
canadiens-français et deux Amérindiens accompagnaient
le commandant écossais, Alexander
Mackenzie et le deuxième en charge,
Alexander McKay, sur la rive de la Peace
River au nord-ouest de ce qui est maintenant
l’Alberta. Les dix hommes, dans leur canot
de 25 pieds de long et 3000 livres de “cargo”,
allaient franchir les montagnes Rocheuses
pour ensuite trouver une voie jusqu’à l’océan
Pacifique. Ils arrivèrent à Bella Coola, sur la
Côte du Pacifique, le 22 juillet 1793. |
Sources : Une francophonie ouverte sur le monde
de La fédération des francophones de la Colombie-Britannique
http://www.lacolombiebritannique.ca/media/CahierFFCB_FR_optimise.pdf
Page 6 |
Chronologie concernant le Voyageur et Gouvernail Joseph Landry
Avant 1755
Né en Acadie avant la déportation des
Acadiens. Sa parenté n'est pas connue (#19617).
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1786
Joseph Landry est un gouvernail pour
la North West Company à 800 livres par année. Charles Doucet un milieu à 550
livres. (English River p. xxxiii)
800 livres par année est le plus haut
salaire payé pour un voyageur.
3 avril 1786
Joseph Landry est engagé par la North
West Company pour passer trois hivers au Grand Lac des Esclaves (English River p.
xxxvii, p.10). Charles Doucet également.
dimanche le 28 mai 1786
Joseph Landry gagne 100 livres
pour un travail supplémentaire pour traverser des canots au Portage La Loche.
(English River p.189, 21, 30, ). C'est énorme, l'équivalent d'un mois et demi de
salaire pour lui qui est déjà payé au maximum des salaires de voyageur.
Juin 1786
Joseph Landry achète des perles et
des anneaux au magasin de la compagnie de la Baie-d'Hudson à l'Île-à-la-Crosse, probablement pour sa femme Amérindienne (English
River p. xxviii). C'est de cet évènement que l'on déduit qu'il avait une épouse.
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Premier grand
voyage d'exploration
3 juin 1789
Départ du Fort Chipewyan (Chipiouyan) au sud du lac des Montagnes (Hills)
avec neuf compagnons. Son épouse Amérindienne, le chef d'expédition,
Alexandre Mackenzie, d'un autre Acadien (Charles Doucet) de deux Canadiens (Francois
Barricau, Pierre De Lorme), d'un jeune Allemand (John Steinbruck), l'épouse
Amérindienne d'un des 3 Canadiens/Acadiens, et un autre non précisé.
Traverse le lac Athabaska, emprunte la rivière de la Paix, puis la rivière
des Esclaves (Slave River) vers le Grand Lac des Esclaves.
25 juin 1789
Quitte le Grand Lac des Esclaves.
juillet 1789
Embouchure de la rivière du lac du Grand Ours.
8 juillet 1789
Rencontre avec les premiers Amérindiens qui connaissent les Esquimaux.
14 juillet 1789
Il bivouaque à l'ile à la Baleine (Whale Island) sur le bord de la mer
Arctique, le point le plus au nord de leur expédition. Il rencontre des
baleines de l'Arctique.
24 aout 1789
Sur la route du retour ils rencontrent Leroux, le responsable au Grand Lac des Esclaves.
30 aout 1789
De retour au Grand Lac des Esclaves.
31 aout 1789
Départ vers le sud
12 sept 1789
Au lac des Montagnes et finalement au Fort Chipewyan (Chipiouyan) leur point
de départ.
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Deuxième grand
voyage d'exploration
avril 1793
Au fort de la Fourche sur la rivière de la Paix.
mai 1793
Départ avec ses compagnons (Alexandre Mackenzie, Alexandre Mackay , de
Joseph Landry , Charles Doucet, François Beaulieu, Baptiste Bisson, François
Courtois, Jacques Beauchamp et 2 Amérindiens chasseurs et interprètes dont
un nommé Cancre) pour la découverte de la route terrestre vers le Pacifique.
22 juillet 1793
Il arrive à Bella Coola, sur la
Côte du Pacifique avec ses compagnons.
24 septembre 1793
De retour au Fort Chipewan.
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Documents concernant le Voyageur Gouvernail Joseph Landry
1899 Le Bulletin des Recherches Historiques
Déjà en septembre 1899 dans le Le Bulletin des Recherches Historiques
de Pierre-Georges Roy on écrivait à propos de Joseph Landry
et Charles Doucet ; |
QUESTIONS
650. - En 1789, sir Alexander MacKenzie
découvrait le fleuve qui porte son nom. Dans la
relation de son voyage, Mackenzie
nous donne les noms des braves et fidèles
serviteurs à l'énergie desquels il dut d'avoir
accompli cette dangereuse exploration. Ce sont
François Barrieau (Bériau ?), Charles Doucette,
Joseph Landry, Pierre Delorme et John Steinbuck.
Quatre années plus tard, en 1793, sir Alexander
MacKenzie atteignait l'océan Pacifique après
avoir, le premier parmi les blancs,
franchi les Montagnes Rocheuses. Parmi les
Canadiens qui suivirent MacKenzie dans sa
seconde expédition, deux avaient déjà fait le
voyage à la mer du Nord en 1789, c'étaient
Charles Doucette et Joseph Landry ; les autres
étaient François Beaulieu, François
Comtois, Baptiste Bisson et Jacques Beauchamp.
N'y aurait-il pas moyen de savoir de quelles
paroisses du Canada venaient ces voyageurs,
les deux surtout qui prirent part aux
deux expéditions ? Les noms de ces héros
méritent bien, n'est ce pas, de passer à la
postérité.
G.-D. |
Tableau à la
recherche de ses ancêtres. Carte pour la
localisation de ses voyages. Tableau des Voyageurs de l'ouest.
Sa
feuille de généalogie.
Livre en
français de Alexandre Mackenzie
Voyages d'Alexandre MacKenzie
dans l'intérieur de l'Amérique Septentrionale, Faits en 1789, 1792 et 1793.
Le 1er, de Montréal au fort Chipiouyan et à la mer Glaciale,
Le 2ime, du fort Chipiouyan jusqu'aux bords de l'Océan pacifique.
Précédés d'un Tableau historique et politique sur le commerce des
Pelleteries, dans le Canada.
Traduits de l'anglais, Par J. Castéra, Avec des Notes et un Itinéraîre,
tirés en partie des papiers du vice-amiral Bougaimville.
TOME II PARIS, Dentu, Imprimeur-Libraire, Palais du Tribunat, galeries
de bois, n°. 40. An X. — 1802.
Comprend : Suite du premier
voyage - Chapitres IV à VII et Second voyage - Chapitres I à VII
|
page titre
Chapitre 4 à |
avril 1793 |
........
Le meurtre de l'Indien , nommé
la. Perdrix - Blanche, avait dérangé les plans arrêtés avec le reste de sa
tribu pour la chasse du printems. Peu après sa mort les Indiens
s'assemblèrent à quelque distance du fort, et m'envoyèrent une députation,
pour me demander du rum, afin qu'ils pussent boire et pleurer la mort de
leur frère. Il serait extrêmement déshonorant pour un Indien, de pleurer
tant qu'il conserve sa raison ; mais dès qu'il est ivre, il le peut sans honte.
Cependant je refusai de leur donner du rum. avril. Alors ils dirent qu'ils
iraient faire la guerre. Nous fîmes ce que nous pûmes moi et mes gens, pour
les détourner de ce dessein, car l'humanité et notre propre intérêt nous y
engageaient; et un second message m'ayant été apporté par les hommes les
plus recommandables de la tribu, j'adhérai à leur demande sous la condition
expresse qu'ils resteraient paisiblement chez eux. |
Chapitre II
pages 207-208 |
mai 1793 |
Pendant les premiers jours d'avril, je fus très occupé , ainsi que mes gens,
à faire les échanges avec les Indiens. Lorsque ce mois fut écoulé, je
donnai ordre de radouber nos anciens canots, et je m'en procurai quatre
neufs ; de sorte que le 8 mai, j'expédiai pour le fort Chipiouyan, six
canots chargés de pelleteries et de provisions.
Je gardai alors auprès de moi , six hommes du nord, qui s'engagèrent à m'accompagner dans le voyage que
je projetais pour faire des découvertes. J'arrêtai aussi mes chasseurs ; et
je terminai les affaires de l'année, pour la Compagnie du nord-ouest, en
écrivant mes depêches publiques et particulières.
Je déterminai enfin, d'après plusieurs observations, la latitude de ma
résidence (1) , à 56 deg. 9 min. nord, et sa longitude occidentale à 117 deg.
35 min. 15 sec. Le 9 mai, je m'aperçus que
mon achromètre retardait d'une heure 46 m. La moyenne proportionnelle de son
retard était de 22 secondes par vingt- quatre heures. Je le réglai, ensuite
je fis mettre mon canot à l'eau. Il avait vingt-cinq pieds de long en-dedans,
sans compter la courbure de la poupe et celle de la proue; vingt-six pouces de profondeur , et quatre pieds
neuf pouces de large. Malgré cela il était si léger, que deux hommes
pouvaient aisément le charrier dans un espace de trois à quatre milles, sans
avoir besoin de se reposer.
II entra dans ce mince canot, des
provisions , des marchandises pour faire des présens , des armes , des
munitions et du bagage, le tout pesant ensemble trois milliers, et dix
hommes. Mon équipage était composé d'Alexandre Mackay , de
Joseph Landry , dé Charles Doucette (1), de
François Beaulieu ., de Baptiste Bisson, de François Courtois et de Jacques
Beauchamp (2). J'avais , en outre, deux Indiens chasseurs et interprètes,
'un desquels s'appelait Cancre, nom qui lui avait été donné dans son
enfance, parce qu'alors
il ne faisait jamais rien.
Je m'embarquai à sept heures du soir. L'interprète que j'avais eu
jusqu'alors auprès de moi , et une autre personne que je laissai avec lui
pour fournir des munitions aux Indiens pendant l'été, ne purent s'empêcher
dé verser des larmes en songeant aux dangers auxquels nous nous exposions.
Mes gens ne pleuraient pas, niais ils adressaient des vœux au ciel pour en
obtenir un heureux voyage.
(1 ) Le fort de la Fourche sur la rivière de la Paix.
(1) Joseph Landry et Charles Doucette m'accompagnaient dans mon premier
voyage.
(Note de l'auteur).
(2) On voit qu'excepté le premier, tous ces noms sont français. |
pages 208-211 |
Titre original |
Voyages from
Montreal on the river St. Laurence, through the continent of North America
to the frozen and Pacific Oceans in the years 1789 and 1793
Mackenzie, Alexander (1755-1820. Cadell & Davies (London; Edinburgh). 1801
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Référence : Google
Recherche de livre
Cartes géographiques des voyages de
Joseph Landry accompagnant Alexander MacKenzie. Ces cartes sont placées sur
Internet à des fins éducatives par la Bibliothèque du Congrès des États-Unis.
Ici j'ai les cartes en format réduit. Pour les lire dans le détail, allez à
ma page suivante sur les cartes.
Carte du voyage de 1789 vers la Mer
du Nord
Carte du voyage de 1793 de Fort
Chipewan et l'océan Pacifique

Carte du voyage à partir de Montréal
vers fort Chipewan et de là en 1789 vers la Mer du Nord et en 1793 vers le
Pacifique

1905 - The Makers of Canada. MacKenzie,
Selkirk, Simpson.
The Makers of Canada. MacKenzie, Selkirk, Simpson. By George Bryce,
1905
http://www.electricscotland.com/history/canada/makers/index.htm
http://www.archive.org/details/mackenzieselkirk00brycuoft
Disponible en format PDF. |
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juin 1789 |
......All things being well prepared Alexander Mackenzie
started on his voyage. We have his own account of the memorable journey to
which we shall refer. Never did a recital of exploits begin in so modest and
even commonplace a way as this :
Journal of a Voyage.
June, 1789. Wednesday, 3. "We embarked at
nine in the morning at Fort Chipewyan, on the south side of the Lake of the
Hills . . . . in a canoe made of birch-bark."
To make a successful voyage in the wilds of the far north the great
requisite is a reliable crew and a good band of followers. Hearne had found
this out. Mackenzie himself knew it well from his half-dozen years of
western exploration and trade. He had secured a guide, the "English chief,"
who was a true successor of Matonnabee, Hearne's famous guide. The "English
chief" had often made the journey from Lake Athabaska to Hudson Bay to trade
with the English company, and had thus gained his name. With his two wives
and two young Indians in one canoe, and his followers and slaves to act as
interpreters and food providers in another, the chief accompanied the "Kitehe
Okema "—Mackenzie.
Mackenzie led the way in his own canoe, accompanied by four
French-Canadians, two of them having their wives, and a steady young German
named John Steinbruck. His four Canadians deserve mention. They were
Francois Barricau, Charles Ducette, Joseph Landry, and Pierre De Lorme.
Leroux had before, as we have seen, penetrated the northern route to Great
Slave Lake, and now he was at Fort Chipewyan to assist the explorer in his
great departure for the north. Leroux was taking merchandize with him to
trade in Slave Lake, but the other canoes being overloaded, Mackenzie
required him to take clothing and merchandize to serve the advance party
when they should leave Slave Lake behind, and push forward into the great
unknown.
All being ready the brigade started on its way on June 3rd, 1789, crossed
Lake Athabaska, twenty miles wide, to a river that led out of the lake, and
for seven miles further the party pushed on, interrupted by the hunters
stopping to shoot a wild goose and a couple of ducks. Camp was soon made and
the journey was well begun on the first day. The next day they followed the
tortuous stream to every point of the compass, until, after a ten miles'
spurt, the branch joined Peace River, the vast stream coming from the west.
Some confusion is caused by travellers stating that the Peace River empties
into Lake Athabaska, and by others declaring that Lake Athabaska flows
towards Peace River. Both are correct. During high water the channel
followed by Mackenzie runs from the river into the lake, but at other times,
as in this first voyage, the lake flows into the river.
The Peace River, which rises to the west of the Rocky Mountains and flows
through them, is, at the point where Mackenzie reached it, a mighty stream,
a mile broad. Indeed, from this point of junction the river changes its
name, and flowing northwards to Great Slave Lake, is known as Slave River.
After reaching Slave River the party hurried forward, making twenty-four and
a half miles, and then enjoyed the excitement of running the upper rapids.
Camp was not struck until they had made thirty-six and a half miles more,
thus accomplishing seventy-one miles as their day's work. The camp was at
the junction of the Doi; amid Slave Rivers and just above the second rapids
of the Slave River. |
Chapter IV - A Dash to the Arctic Sea page 32-34 |
1793 |
A preliminary step to the great
exploration he had in view was to settle up the fur trade for the winter.
The furs were all gathered and packed securely for the long transport to
Grand Portage. The two old canoes were repaired, and four new ones built. On
May 8th the hunters and canoemen who could be spared were dispatched in
these six canoes, which were filled with furs and provisions, and with a
full bundle of public and private despatches to his cousin Roderick on Lake
Athabaska, to be transmitted by him to the great assize of the traders at
Grand Portage.
Now for the West! Mackenzie's astronomical observations were now of some
value. He tested carefully the instruments which he was to use on his long
,journey to the western sea. He was now ready for embarkation, for he had
worked out the details thoroughly during the winter. A monster canoe,
twenty-five feet long, of twenty-six inches hold and four feet nine inches
beam, and yet light enough for two men to carry without fatigue for miles,
was to transport the whole party and their belongings, provisions, goods for
presents, arms, ammunition and baggage to the weight of three thousand
pounds.
The crew was to consist of ten persons. Their
names deserve to be mentioned. After the great explorer came his
lieutenant—Alexander Mackay, of Reay—who relieved Mackenzie of much
responsibility. He was an able man, and was chief among the notable traders
who afterwards carried out the plans of John Jacob Astor on the Pacific
coast. Mackay's career was afterwards arrested all too soon ; he was killed
on the Tonquin—a story of the coast known to all. Two of Mackenzie's
faithful French-Canadians—Joseph Landry and
Charles Ducette, who had accompanied him on his former voyage were ready to
follow him on the present occasion. Four others also stood willing to go.
These were Baptiste Bisson, François
Courtois, .Jacques Beauchamp, and François
Beaulieu, the last of whom died as late as 1872, aged nearly one hundred
years, probably the oldest man in the North-West at the time. Archbishop
Tache gives an interesting account of Beaulieu's baptism at the age of
seventy. Two Indians complete the list. One of these was so indolent that he
bore the name of cancre—the crab.
One of the things that constantly causes our wonder as we read the records
of North-West exploration, both by Nor'-Westers and their rivals from Hudson
Bay, is the magnitude of the results achieved by men so poorly provided with
even the necessaries of life and travel. Here were ten men about to
undertake a terrific journey of more than three hundred leagues through a
country partly unknown, and such of it as was known presenting enormous
difficulties. Mountain torrents must be stemmed or circumvented, vast
regions must be traversed where game was reported scarce, and Indians, famed
for fierceness and deceit, must for the first time be taught fear or respect
for the adventurous intruders upon their hitherto unmolested domain.
That man was of heroic mould who could originate such an expedition, and
could inspire other men to face such dangers, where lofty purpose and
over-mastering ambition could alone nerve him through the discouraging and
even desperate periods of his journey. And yet how simple and natural the
explorer's account of the beginning of so great and difficult an expedition:
"My winter interpreter, with another person, whom I left here to take care
of the fort, and supply the natives with ammunition during the summer, shed
tears on the reflection of those dangers which we might encounter iii our
expedition, while my own people offered up their prayers that we might
return safely from it." |
Chapter VII - Winter on Peace River pages 66-68 |
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1911 - The Scotsman in Canada
The Scotsman in Canada
http://www.archive.org/stream/scotsmanincanada02campuoft/scotsmanincanada02campuoft_djvu.txt |
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The story of
Alexander Mackenzie's expedition has the advantage of being told by the
explorer himself. It is not necessary for us to dwell upon the details of
the difficulties, disappointments, and preparations of his great journey.
Leaving Fort Chipewyan on June 3, 1789, he worked out his plans. For
exploratory work in an absolutely wild |
page 59 |
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country the
opinions of the natives are of the greatest value. Accordingly Mackenzie
chose a crew made up of half-breeds and Indians and took as his guide the "
English Chief." In his own canoe he was accompanied by four French Canadians
the best of voyageurs. His Canadians were Francois Barrieau, Charles Ducette,
Joseph Landry, and Pierre de Lorme. Leroux, being present with him at Fort
Chipewyan, piloted the party northward through the district well known to
him. The region was wild and dangerous ; within twelve miles in one section
of the route there were the rapids called "D'Embarras," " Mountain," and "
Pelican," followed, as the recital tells us, with fierce rapids, boiling
cauldrons, and whirling eddies.
On June 25th, leaving Leroux at Great Slave Lake, the explorer started into
the unknown upon his Northern voyage amid volleys from the small arms of the
traders and servants who were left behind. This custom was long followed on
the departure of the officers of the Company. We omit the details of their
meetings with new Indians, passing dangerous rapids, and going through
numerous interesting adventures through thirty or forty days of constant
travel from Fort Chipewyan. The end of the Northern journey was made when he
reached Whale Island in the mouth of the river, where the latitude was taken
at 69 7 N. The tide from the ocean rose and fell on the shores of the
island. They were a degree or two within the Arctic Circle and found
themselves |
page 60 |
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METIS CULTURE 1789-1789
METIS CULTURE 1789-1789
http://telusplanet.net/public/dgarneau/metis26.htm
http://telusplanet.net/public/dgarneau/metis29.htm |
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3 juin 1789 |
June 3: A native party under the
leadership of English Chief and Nor'wester- Francois Barreau (Barrieu,
Beriault, Beaulieu), Charles Steinbruck, Charles Ducette (Doucette) ,
Joseph
Landry, Pierre de Lorme (Delorme) and two Native wives, all under the
overall leadership of (II)-Alexander Mackenzie (1764-1820) set off for the
Beaufort Sea. The six day journey turned into a three thousand mile trip.
They learned from the Inuit that some bands are trading with white- men, in
ships to the northwest, probably the Russian traders. Philip Turnor
(Turner), Hudson Bay Company surveyor, claimed that (II)-Alexander Mackenzie
(1764-1820) said that he is deficient in the sciences of astronomy and
navigation. Turnor (Turner) suggests (II)-Alexander Mackenzie (1764-1820) is
not well convinced that he reached the Hyperborean Sea in the Arctic |
page 26 |
mai 1793 |
Peace River (Alberta), (I)-Alexander
Mackenzie (1764-1820) of the North West Company expressed his determination
to follow Peter Pond's (1739-1807) second great river to the Pacific. He
expected to trade with the Russians who had a string of trading posts from
Alaska to California. Alexander McKay and six Metis; Jacques Beauchamp,
Francois Beaulieux, Baptiste Bisson, Francois Courtois, Charles Ducette and
Joseph Landry, plus two natives as guides, interpreters and hunters, one of
which was a boy named Cancre, and a large dog, left for the Pacific. The
Parsnip and Sekani helped direct (I)-Alexander Mackenzie (1764-1820) to the
great river and stinking lake, then to the the Pacific where white-men
arrived in ships. The Sekani drew a map that suggested the stinking lake was
a moon's journey away. They met the Carrier and Bella Coola Natives.
(I)-Alexander Mackenzie (1764-1820) appears more fascinated with the native
culture; their honesty and architecture, than with finding the Pacific
Ocean. It is noteworthy that at Bella Coola (before July 20), they
encountered Natives with metal spearheads and European beads. Had those
Metis reached the Pacific before him? They arrived near King Island, at the
top of Fitz Hugh Sound, on July 23. These Nor'westers returned to Fort
Chipewyan, having covered two thousand eight hundred and eleven miles. It is
noteworthy that these Metis, Indians and Mackenzie officially crossed the
continent 13 years before Lewis and Clark. It is also noteworthy that
although they encountered many natives not a shot was fired in anger. This
is the first overland trip known across north America, north of New Spain.
It is inconceivable that the free traders have not before or after the
Mackenzie expedition reached the Pacific. |
page 29 |
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Denis Vaugeois
Denis Vaugeois, America, L'expédition de Lewis
& Clark et la naissance d'une nouvelle puissance, 1803-1853
http://www.septentrion.qc.ca/catalogue/Livre.asp?id=325
Extrait du chapître II - Une des obsessions de Jefferson |
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1789
mai 1793 |
Conscient de ses difficultés à calculer ses positions,
Mackenzie passe à Londres (1791-1792) pour parfaire sa formation et
s’acheter de meilleurs instruments. Dès l’automne 1792, il se lance vers le
Pacifique, à partir du fort Chipewyan de nouveau, avec, entre autres,
Joseph
Landry et Charles Ducette, deux des Canadiens qui l’avaient accompagné dans
son voyage de 1789.
Après avoir hiverné à la rivière de la Paix, il repart en mai 1793 et
s’engage sur la rivière Parsnip qui coule vers le sud, puis dans un
enchevêtrement de lacs et de rivières ; il se retrouve sur le Fraser,
croyant ou espérant qu’il s’agisse du Columbia. Les Indiens recommandent
toutefois à Mackenzie d’emprunter la voie de terre. Ce dernier se résigne
donc à suivre des pistes bien tracées qui lui permettront de franchir un col
à 2 000 mètres d’altitude (le col Mackenzie) et d’atteindre la gorge de la
Bella Coola que les Indiens lui font descendre en canot. |
page 77 |
Patricia Kohnen
The Oregon trail 1792-1830. Patricia Kohnen
http://www.oregon.com/history/oregon_trail/timeline_1792_to_1815 |
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1793 |
Spring 1793: VANCOUVER's vessels returned
from Hawaii to the Pacific Coast with Lt. PUGET now in command of the
Chatham.
April 1793: Lt. Puget and the ship Chatham explored the northern Pacific
Coast while Vancouver and the Discovery made way up the coast of California.
The Chatham reached Nootka on April 15 and the Discovery on May 20. After
exploring further north, the Vancouver expedition returned to Nootka on
October 5, 1793.
Alexander MACKENZIE completed an expedition in 1793 that was the first to
come OVERLAND TO THE PACIFIC through the Rocky Mountains. The party of 9 men
left Ft. Chepewyan (near Athabasca Lake, northeast Alberta) in October 1792
and in July 1793 reached the Pacific at Fitzhough's Sound (north of
Vancouver Island) traveling by way of the Peace and Findlay rivers. By late
July, the party had descended the Fraser River and again reached the Pacific
at the Bellacoola River (near the present Canada-US border). Among those who
left Ft. Chepewyan with MacKenzie: Alexander MACKAY, Francois BEAUDIEUX,
Baptiste BISSON, Francois COURTOIS, Jacques BEAUCHAMP, Joseph LANDRY, and
Charles DUCETTE.
In January 1794, the Spanish and British agreed that the outpost at Nootka
would officially return to the British Crown but that both nations would
then cease to occupy Nootka Sound.
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1892 - Les Anciennes Côtes
du Lac Saint-Louis
Les Anciennes Côtes du Lac Saint-Louis
Montéal. POIRIER, BESSETTE & CIE., IMPRIMEURS,516 Rus Craig. 1892
http://bibnum2.banq.qc.ca/bna/numtexte/192808.pdf |
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1792-1793 |
Les canadiens qui ont accompagné Franklin dans son premier
voyage en 1819-22 étaient : Joseph Peltier, Mathieu Péloquin dit Crédit,
Solomon Bélanger, Joseph Benoit, Joseph Gagné, Pierre Dumas, René St-Germain,
Joseph Forcier, J.-Bte Parent, Ignace Perrault, J.-Bte Belleau, Gabriel
Benuparlant, Emmanuel Cournoyer, Vincenza Fontano, Michel Yerochante, Régi»
Vaillant, J.-Bto Bélanger et François Samandro. Narrative of a Journey to
the shores of the Polar Sea, etc., by John Franklin.
Egalement, lorsque trente ans auparavant, en 1792-93, Alexander McKenzie
faisait la découverte du fleuve, auquel il a donné son nom, des voyageurs
canadiens faisaient partie do son expédition. C'étaient : François Beaulieu,
Alexandre MacKay, Joseph Landry, Charles Doucet, Baptiste Bisson, Françoi«
Courtois et Jacques Beauchemin. Joseph Landry et Charles Doucet l'avaient
accompagné dans un voyage précédent.
Plus d'un siècle plus tard, en 1884, les voyageurs Canadiens se
distinguaient sur le Nil dans un« expédition dirigée par Lord Wolseley
contre Khartoum. |
Page 20 |
1909 - Canada: the Empire of the North
Canada: the Empire of the North, by
Agnes C. Laut, 1909
Livre complet :
http://www.gutenberg.net/dirs/2/0/1/1/20110/20110-h/20110-h.htm
French-Canadians of the West CD-ROM Version.
By Peter Gagne -Quintin Publications. Pages 275-276
Source :
http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/METISGEN/2001-10/1004120774
18 avril 2015
Landry, Joseph.
He was a member of Sir Alexander Mackenzies two great expeditions to the Arctic
Ocean in 1789 and to the Pacific Ocean in 1793. In his journal
of the 1793 expedition, Mackenzie
notes that Joseph Landry and Charles Ducette [sic]
were with me in my former voyage (421).
During the first expedition, Landry
accompanied the explorer from Athabasca via the Slave River,
Great Slave Lake and
Mackenzie River to the Arctic. Four years later, together with Charles
Doucette, Jacques Beauchamp, François Beaulieu, François
Courtois and
Alexander Mackay, Landry was again with Mackenzie as they traveled from
Athabasca via the Peace and Parsnip Rivers to the Continental
Divide, becoming one of the
first white men to cross this point above the plateaus of the
Southwest.
Marcel Walter Landry - Pour toute question ou problème concernant ce site Web,
envoyez moi un courriel.
Dernière modification
: lundi 28 octobre 2019
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